Thursday, September 27, 2012

Selamat Berkayuh Di Musim Hujan

Cuaca tidak menentu sejak kebelakangan ni (September - Oktober 2012). Daripada pengamatan teman, musim hujan atau tengkujuh telah membuka tirainya dan mungkin berlarutan hingga ke akhir tahun. Hari ni dan semalam pun mencurah-curah air dari langit turun membasahi muka bumi di sekitar lembah klang. Sejuk dan nyaman dibuatnya.

Oleh itu artikel pada kali ni teman hanya ingin menyampaikan pesanan ringkas sahaja. Kepada para pengayuh basikal, yang tegar, yang aktif, tidak kira apa jua jenis basikal, berhati-hatilah semasa berbasikal dimusim tengkujuh hingga ke akhir tahun ini. Maklumlah jalan licin lagi basah, berlecak mahupun bertakung boleh membawa pelbagai risiko kepada para pengayuh. Semestinya kita jarang atau tidak sama sekali berbasikal semasa hujan. Hanya berwaspada, cermat dan lebih berjaga-jagalah apabila berbasikal dalam keadaan selepas hujan.

Semoga memberi peringatan buat diri teman dan para pembaca sekalian. Cuaca mungkin bukan halangan utama untuk aktiviti berbasikal jika kita bijak mengenalpasti keadaan dan menguruskan situasi dengan cekap. Selamat berkayuh.