Saturday, July 29, 2017

Dua Pokok Sakat Tambahan


Masih ingat tentang perkongsian pokok bird fern nest dari artikel ini Pokok Gelaran Mistik? Telah saya khabarkan pada artikel tersebut bahawasanya saya bercadang untuk membeli beberapa pokok fern nest lagi sebagai tambahan yang sedia ada. Dengan berbekalkan wang saku RM25.00 sudah memadai untuk saya mendapatkan sepasang pokok ini di nurseri yang biasa saya kunjungi seperti dalam artikel ini Nurseri Pilihan. Harga asalnya ialah rm15 sepasu. Jika ambil dua, saya ditawarkan dengan harga rm13 sepasu. Dan oleh kerana saya pelanggan tetap di nurseri tersebut, jumlah sepasang pokok ini setelah saya mohon untuk ditawarkan lagi adalah rm25 sahaja sepasang pasu. Memang berbaloi kerana pokok yang saya dapatkan itu sudah dikira besar dan pertengahan matang. 

Selain itu ia juga amat murah kerana perlu diingat saya membelinya dalam keadaan yang ditanam dalam pasu dan bukan dalam polybag. Kalau ikutkan harga pasu kosong itu saja sudah boleh mencapai RM12 sepasu. Ok buat masa ni pokok-pokok tersebut akan direhatkan untuk  bersuai kenal dengan persekitaran rumah. In shaa Allah esok lusa akan saya semai dan tanamnya. Saya sudah fikirkan untuk menanamnya dengan cara berbeza. Pendekatannya sedikit unik dari yang sebelum ini. Nantikan. 

No comments:

Post a Comment