Wednesday, August 10, 2016

Pelan dan Draf Reban Ayam

Setelah menjalankan beberapa kajian dan bacaan tentang asas-asas menyediakan reban ayam, maka sudah tiba saatnya untuk saya merekacipa dan membina sebuah reban ayam yang menepati keadaan persekitaran rumah. Corak, jenis bahan, rekabentuk dan saiznya pun sudah saya kenal pasti. Berikut adalah draf pelan secara kasar akan reban yang ingin saya binakan itu.

Setelah melakar, mengukur dan menstrukturkan pelan, barulah jumlah atau kuantiti bahan-bahan asas binaan dapat dikenalpastikan. Moto reban ayam saya adalah selamat dan mesra pengguna.
Beginilah bentuk keseluruhannya secara kasar. Tidak terlalu besar mahupun kecil. Cukup untuk menampung sepasang keluarga ayam yang harmoni dan lebih penting lagi sesuai untuk menampung saiz halaman rumah saya.

Mungkin agak mustahil untuk saya melakukan segala kerja tukang secara bersendirian. Oleh itu saya telah dapatkan bantuan dari seorang sahabat (abang Zin) yang mahir dalam bidang jurutera binaan. Melalui sahabat saya inilah segala sumber bahan binaan boleh didapati dengan kadar harga rendah berbanding pasaran semasa. Mudah-mudahan dalam beberapa hari lagi akan terbinalah sebuah teratak kecil yang bercirikan moden kontemporari. Bunyinya gah. Nantikan saja hasilnya kurang dari 48 jam dari sekarang.

No comments:

Post a Comment